بیداخوید

درباره روستای بیداخوید

درباره روستای بیداخوید

آخرین نظرات

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

          عارفان را شمع و شاهد نیست از بیرون خویش
خون انگوری نخورده باده شان هم خون خویش
 هر کسی اندر جهان مجنون لیلی شدند
عارفان لیلی خویش و دم به دم مجنون خویش

(دیوان غزلیات شمس مولوی )

(عکس تزیینی است )

یکی از اماکن تاریخی مهم بیداخوید ، خانقاه و بقعه شیخ علی بنیمان می باشد.  در اینجا مطالبی در مورد شیخ علی بنیمان ارائه می شود. ان شاءالله در مطلب یا مطالبی دیگر به بقعه ایشان نیز پرداخته می شود.

مقدمه

شیخ علی بنیمان (متوفی 781 هجری قمری) به عنوان شخصی عارف و صاحب کرامات شناخته می شود. مزار ایشان نیز از دیر زمان محل زیارت مردمان مختلف و بیداخویدی ها بوده است. منبعی که مطالبی در مورد ایشان بیان کرده کتاب تاریخی  "جامع مفیدی"  است. در اینجا سعی میکنم مقداری از مطالب این کتاب را به زبان ساده امروزی بیان کنم. در جامع مفیدی ، در عنوان بخشی که درباره شیخ آمده از ایشان به "عالیجناب ولایت مآب هدایت قباب شیخ الاسلام بزرگوار شیخ زین الدین علی بن محمود بن بنیمان مشهور به بابا شیخ علی بیداخویدی" یاد کرده است.

تولد و کودکی

قبل از تولد ، درویشی به مادر شیخ مژده فرزندی بزرگ را به او می دهد

۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۴۳
بیدخودی

بسم الله الرحمن الرحیم

 دو کتاب تاریخی که از آثار تاریخی بیداخوید و شیخ علی بنیمان در آنها یاد شده عبارتند از جامع مفیدی (  در این کتاب از شیخ علی بنیمان صحبت شده ) و یادگارهای یزد (  آثار تاریخی بیداخوید در این کتاب ذکر شده ) . کتاب یادگارهای یزد تالیف استاد ایرج افشار بوده و جامع مفیدی  با کوشش ایشان چاپ شده  است.به این دلیل برای معرفی استاد ایرج افشار  ،مطلبی  که در سایت به آدرس http://www.irajafshar.ir/fa درباره ایشان آمده را در اینجا آورده ام.روحش شاد.

استاد ایرج افشار

گزارش خدمات استاد ایرج افشار به استان یزد

حسین مسرت-نویسنده و پژوهشگر

نام زنده یاد ایرج افشار در مجامع علمی ، فرهنگی و تاریخی جهان ، قرین با نام جاودان ایران است.وی با تصحیح ، گردآوری و نگارش حدود 350 کتاب و چند صد مقاله ، بیشترین نقش را در رشد فرهنگ ، ادب و تاریخ ایران بر عهده داشت. او در نزد اهل علم و فرهنگ دنیا با عنوان : کتابشناس ، ایران شناس و یزد شناس شهره است.

استاد ایرج افشار ، فرزند دکتر محمود افشار یزدی است( وی موقوفاتی در یزد و طزرجان دارد).استاد ایرج افشار در سال 1304 شمسی در خانواده ای بدنیا آمد که پدر و مادر وی هردو یزدی بودند و بعدها خود نیز همسری یزدی گرفت.وی با تصحیح و چاپ کتابهای خطی ، تاریخی و جغرافیایی و ادبی یزد ، بزرگترین گامها را در راه شناخت تاریخ استان یزد برای مردم ایران و جهان برداشت که اگر این همت والای او نبود ، هیچ کس ار تاریخ کهن یزد از آغاز تا عصر قاجار آگاه نمی شد.

از انبوه کتاب ها و پژوهش های او که چون بیرون از موضوع بحث است ، در می گذریم و تنها به آثاری که درباره یزد به همت وی تصحیح ، گردآوری ، نگارش و چاپ شده بسنده می شود. این آثار به ترتیب زیر است:

1- تاریخ جدید یزد  2- تاریخ یزد  3- جامع الخیرات  4- جامع جعفری  5- جامع مفیدی(سه جلد) 6- دیوان وحشی بافقی

7- سعادت نامه 8- فرّخ نامه  9-مختصر مفید  10- منشآت شرف الدین علی یزدی  11- منظومات شرف الدین علی یزدی 12-واژه نامه یزدی

13- یادگارهای یزد( سه جلد)  14-یزد در اسناد امین الضرب  15-یزدنامه ( دو جلد )

که در این میان دوره ارزشمند و مصور یادگارهای یزد ، بیشترین نقش را در شناسایی آثار و بناهای تاریخی و مذهبی یزد بر عهده داشت و به ماندگاری آنها یاری رساند.

زنده یاد افشار همچنین تا دم مرگ ، بواسطه عشق و علاقه ای که به زادگاه پدری اش داشت  ، 125 مقاله در شرح آثار تاریخی ، بزرگان ، تاریخ ، فرهنگ ، ادب ، هنر و معماری یزد نوشت و در مجلات معتبر چاپ کرد.

بیدخودی: قابل ذکر است که ایشان سمتهایی چون ریاست کتابخانه ملی ایران ، ریاست مرکز تحقیقات ایران‌شناسی دانشگاه تهران ، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران ،استاد رشته تاریخ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ،را داشته اند. ایشان در  در 18 اسفند 1389 در گذشت.



۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۴۲
بیدخودی