بیداخوید

درباره روستای بیداخوید

درباره روستای بیداخوید

آخرین نظرات

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

سپاسگزاری: از آقایان حسین احمدی ( شیخ حسین ) بابت اشعار و مرثیه ها ،  عباس احمدی بابت فیلمها ، محمد رضا میرعلی بابت مقداری از مطالب و خانمها  فهیمه سادات رحیمی، زهرا میرعلی و فاطمه باقری بابت عکسها

در مطلب قبل تعدادی از مراسمهای دهه اول ماه محرم در بیداخوید آمد . در اینجا ادامه این رسومات و عزاداریها خواهد آمد.

نخل برداری

نخل برداری روستای بیداخوید

 

 نخل برداری یکی از آیین های ویژه عزاداری در یزد و تعدادی از دیگر شهرهای ایران می باشد. نخل سازه چوبی بزرگی است که بعنوان تابوت امام حسین علیه السلام شناخته می شود. در زیر تصاویر نخل بیداخوید از دو زاویه آمده است( برای مشاهده یا دریافت عکس با کیفیت بالاتر، روی  آن کلیک کنید).

نخل بیداخوید-2

 

نخل بیداخوید-1

 

 در بیداخوید

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۴ ، ۲۱:۲۲
بیدخودی

بسم الله الرحمن الرحیم

سپاسگزاری: از آقایان حسین احمدی ( شیخ حسین ) بابت اشعار و مرثیه ها ،  عباس احمدی بابت فیلمها ، محمد رضا میرعلی بابت مقداری از مطالب و خانمها  فهیمه السادات رحیمی، زهرا میرعلی و فاطمه باقری بابت عکسها

 

باز این چه شورش است

 

با فرا رسیدن ماه محرم ، بیداخویدی ها نیز مانند تمام عاشقان و دوستداران حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام به سوگواری این امام و یاران با وفایش می پردازند. این عزاداری ها با رسوم خاصی نیز همراه است که به آنها می پردازیم.

 

استقبال از ماه محرم

در بیداخوید نیز مانند سراسر ایران قبل از فرا رسیدن ماه محرم مساجد و حیسنه را سیاه پوش می کنند. در گذشته در شب اول محرم نیز معمولا کودکان و نوجوانان با گردش در سراسر روستا و خواندن شعری آمدن ماه محرم را اعلام می کردند. در سالهای اخیر این مراسم بصورت کامل مانند گذشته انجام نمی شود. و متن شعری که در اینجا آورده می شود احتمالا  در سالهای اخیر خوانده نمی شود.متن شعر به این صورت است:

الف ای رونق هفت آسمان

جواب: غم زدگان بلا، ماه محرم رسید    موسم شادی گذشت ، موسم ماتم رسید

ب بدادی سر به تیغ ظالمان

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۴ ، ۲۱:۲۰
بیدخودی