بیداخوید

درباره روستای بیداخوید

درباره روستای بیداخوید

آخرین نظرات

شورگ ، چشمه های جوشان آهکی قسمت اول

دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۶، ۰۶:۴۵ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

سپاسگزاری: از آقای   محمد رضا میرعلی  

 

معرفی

در منطقه ای نزدیک روستاهای بیداخوید و توران پشت ، پدیده طبیعی جالبی قابل مشاهده است. در این منطقه که از نظر تقسیم بندی ، متعلق به روستای توران پشت می باشد ، تعدادی چشمه جوشان وجود دارد که آب آن دارای املاح زیادی است. این آبها باعث بوجود آمدن صحنه های زیبایی مانند گنبدهای سنگی با ساختار لایه ای شده اند.

 

شورگ

 

شورگ 2

 

 این چشمه ها ممکن است بعد از مدتی باعث مسدود شدن راه خود شوند و احیانا از قسمتی دیگر ،  از  زمین خارج شوند. بیداخویدیها به این منطقه شورُگ می گویند. در اینترنت عناوینی مانند چشمه های آهکی نیز در مورد آن دیده می شود.  تا جایی که من اطلاع دارم تعداد کمی از این نوع پدیده جالب در ایران وجود دارد.

طول و عرض جغرافیایی شورُگ عبارت است از 31.49352,53.89678  . در تصویر زیر موقعیت شورُگ آمده است.

شورگ د رنقشه

چند وقت پیش در مورد شورُگ با بزرگواری  صحبت میکردم. ایشان اهل روستای خُوره بودند که سالها پیش از آنجا مهاجرت کردند. ایشان نقل میکردند که در زمانی که ایشان در خوره  بوده اند  ( قبل از پیروزی انتقلاب اسلامی ایران ) ، تعدادی از این چشمه ها د رآنجا نیز وجود داشته است . ان شاءالله در مورد آنجا هم بررسی خواهم کرد و گزارشی تقدیم خوانندگان میکنم. به نظر می آید که این چشمه ها  در مسیر زیر زمینی مشخص قرار دارند و از مکانهای متعددی در مسیرشان جلوه نمایی کرده اند.

تخریب شورگ

یکی دیگر از اثرات این چشمه ها ، بوجود آمدن سنگهایی است که در ساختمان سازی کاربرد دارند. متاسفانه این امر باعث شده که معدن داران به این منطقه توجه کرده و به استخراج سنگ از آن بپردازند. این کار  که باعث تخریب تعداد زیادی از چشمه ها شده است. در خبری از آن به معدن سنگ تراورتن نامبرده شده بود. جنبشهای مردمی متعددی سعی در توقف کار تخریب این منطقه را داشته اند که متاسفانه راه به جایی نبرده اند . حتی گزارش های تلویزیونی نیز از این منطقه تهیه شده است که آن هم اثری در توقف روند تخریب نداشته است.  مقامات مسوول هم که فقط به فکر مجوز دادن هستند و هیچ توجهی به ارزش گردشگری و طبیعی این منطقه ندارند ، متاسفانه! و متاسفانه!

حتی در بعضی از خبرها در مورد ثبت این چشمه ها در فهرست آثار طبیعی کشور آمده  است اما چه سود...

به امید روزی که شاهد حفظ این منطقه دیدنی باشیم. در قسمت چپ تصویر زیر فعالیت معدنی مشخص است.( برای مشاهده تصویر بزرگتر ، روی آن کلیک کنید ).

 

تخریب شورگ

 برای مشاهده با کیفیت بالاتر روی عکس کلیک کنید

تخریب شورگ 2

 

فیلم و تصاویر

تا  اونجایی که من میدونم ، حتی خیلی از بیداخویدی ها و توران پشتی ها نیز این منطقه رو ندیده اند. من حداقل یک مرتبه دیدن این منطقه رو توصیه می کنم.  من دوبار به شورگ رفتم و در بار دوم افراد با سن های مختلفی همراه ما بودندکه همه از دیدن این منطقه لذت بردند.و این در حالی است که این منطقه تا حد زیادی تخریب شده و چشمه های زیادی از بین رفته اند.

در ادامه فیلم ها و تصاویری مربوط به شورُگ را با هم میبینیم. دقت کنید برای مشاهده عکسها با کیفیت بالاتر می توانید روی آنها کلیک کنید.

 

اول فیلمی از یکی از چشمه ها که به نظرم جالبتر از بقیه هست. اولین فیلم مربوط به فروردین  1396 و دومی در خرداد  سال 1392 گرفته شده.

 

 

 

حالا چند تا عکس

شورگ 3

 

شورگ 29

 

شورگ 6

 

ویدیویی از یک چشمه دیگر و سپس تصاویر مرتبط

 

 

تصاویر

شورگ 22

 

شورگ 24

 

شورگ 23

 

شورگ 12

 

ادامه تصاویر و ویدیو ها ان شاءالله در مطلب بعدی...

 

 

 

 

 

نظرات  (۵)

۲۰ خرداد ۹۶ ، ۰۵:۲۶ حاج سید جلال
ممنون ومتشکر بسیار زیبا وعالی
پاسخ:
سلام علیکم. ممنون از لطف و حضور شما.
سلام طاعات قبول خدا قوت بسیار زیباست
پاسخ:
سلام علیکم. ممنون از لطف و حضور شما.طاعات شما هم قبول باشه ان شاءالله
سلام.
طاعات قبول
چقدر عالی.
ممنون از فیلمها و تصاویر.خیلی جالب هستند.
پاسخ:
سلام علیکم. طاعات شما هم قبول باشه. ممنون از لطف و حضور شما.
واقعا عالی، چه جای رویایی، واقعا خوشبحال اونا
پاسخ:
سلام علیکم. ممنون از لطف و حضور شما.بله جای زیباییست. ان شاءالله که قبل از نابودی شما هم یه سر تشریف ببرید.
به نام خدا و سلام
چقدر دیدنی و دوست‌داشتنی
چقدر دوست دارم اینجا را ببینم
پاسخ:
سلام علیکم. ممنون از لطف و حضور شما.ان شاءالله که فرصت دیدن این مناظر برای شما بزودی پیش بیاید.موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی